Saturday, January 15, 2005

 

ULASAN CERPEN MERENUNG SEJENAK

ULASAN CERPEN MERENUNG SEJENAK
OLEH ABDUL RAUF.

MERENUNG SEJENAK membawa persoalan agama dan sosial. Fitrah manusia sejak dilahirkan memang ada kecenderungan beragama. Kerana itu tidak hairan jika seseorang yang kehidupannya asyik mengejar harta tetapi akhirnya bila sudah tua akan insaf dengan kelalaiannya dan kembali kepada tuntutan beragama.

Begitulah dengan Datuk Hisyam watak utama dalam cerpen ini, seorang ahli korporat yang berjaya tetapi leka mengejar harta dunia sehingga berasakan dirinya kurang dengan amal ibadat. Dia juga sedar kurang memberi didikan agama kepada anak-anak. Tetapi akhirnya dia berasa insaf dan berusaha untuk beramal ibadat dengan pergi ke surau untuk solat berjemaah.

Namun ketika dalam solat dia masih teringat isterinya Datin Sofiah yang kuat berleter, teringat Liza setiausahanya yang genit dan sentiasa menurut perintah. Teringat masalah perniagaannya dan terbayang semasa bermesyuarat dengan kakitangannya.

Bayangan peristiwa sebegitu memang selalu dialami oleh mereka yang sedang bersembahyang apatahlagi orang seperti Datuk Hisyam yang asyik mengejar harta dunia.

Latar masa cerpen ini lebih kurang 10 minit sahaja iaitu bermula selepas Datuk Hisyam mengangkat takbir dalam sembahyang lalu dia terbayang peristiwa-peristiwa tersebut sehingga dia memberi salam.

Di segi Teknik cerpen ini menarik kerana pengarang berjaya mempelbagaikan tekniknya.

Namun sebagai pembaca kita tertanya –tanya siapa Zety dan Fenda yang sedang duduk berdua-duaan di taman bunga. Apa kena mengena dua remaja itu sampai mengganggu solat Datuk Hisyam?. Mungkinkah mereka anak Datuk Hisyam?. Atau itu salah satu babak dalam drama tv yang pernah ditontonnya.

Seperkara lagi kalau dalam sembahyang seseorang itu boleh saja terbayang atau teringat sesuatu peristiwa yang pernah dilaluinya. Kata orang kekadang barang yang hilang pun boleh teringat masa kita solat. Tetapi seseorang itu jarang membayangkan sesuatu yang akan berlalu seperti yang digambarkan oleh pengarang. Contohnya;

Dia tidak puas hati lantas melebarkan khittah menghampiri pasangan kekasih yang kelihatan seperti sedang bergebang mesra itu. Gegendang telinganya semakin jelas menangkap butir bicara perbualan mereka.

"Zety, aku cinta padamu," sang teruna memasang janji. Si dara melebar senyum, merasakan detik-detk itu terlalu indah dan antara yang paling berharga dalam hidupnya.

"Fendi, aku juga mencintaimu," si dara pula mengukuh setia. Pasangan kekash itu hanyut dalam kepalsuan percintaan. Terkebil-kebil mata Dato’ Hisyam mememrhati gelagat mereka berdua.

Pada pendapat saya Datuk Hisyam tentulah tidak dapat membayangkan urutan peristiwa itu dalam sembahyangnya. Apatahlagi terdengar dialog Zety dan Fendi. Kecuali kalau peristiwa tersebut sudah berlaku. Tidak mungkin juga episod drama yang ditonton oleh Datuk Hisyam kerana ayat bermula seperti berikut;

Dato Hisyam memerhati segenap ruang taman itu. Matanya tersangkut pada dua batang tubuh yang sedang berdua-duaan di atas bangku panjang di satu sudut taman yang nyaman itu. Dia mengamat-amati pasangan kekasih (tekanya) itu dari belakang. Kemudian, dia mengetap bibirnya yang sedikit kering

Cerpen ini bermula dengan gambaran yang begitu menarik menceritakan Datuk Hisyam sedang bersembahyang.

Dato’ Hisyam mengangkat kedua belah tangan ke paras telinga lantas memeluk tubuhnya yang gempal dan berdaging pejal itu. Angin malam mencucuk-cucuk badannya dengan kuku kedinginan

Dan cerpen ini diakhir dengan ayat berikut;

Dan malam itu, buat kesekian kalinya, Dato’ Hisyam menunaikan solat taubat lapan rakaat empat salam. Datin Safiah ternanti-nanti kepulangan suaminya

Pada pendapat saya ayat “ buat kesekian kalinya” itu boleh mengelirukan pembaca. Ini kerana penutup ayat itu “ datin safiah ternanti-nanti kepulangan suaminya.”

Lebih logik kalau ayat itu “ buat pertama kalinya”. Kalau buat kesekian kalinya menggambarkan Datuk Hisyam telah berkali-kali melaklukan solat taubat lapan rakaat. Tetapi kenapa isterinya ternanti-nanti kepulangan siuaminya sedangkan perkara itu sudah kesekian kali dilakukannya.

Dan lagi lebih elok kalau Datuk Hisyam melakukan solat sunat taubat itu di rmah bukan di surau supaya memberi keinsafan kepada isterinya yang masih lalai.


Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?