Friday, January 14, 2005

 

ULASAN CERPEN MK RIZA

SOROTAN CERPEN PERTELINGKAHAN JARI-JARI DAN SAYAKAH YANG BERSALAH KARYA MK.RIZA

MK RIZA adalah nama baru di esastera.com. Menurut beliau
Cerpen Pertelingkahan Jari-jari adalah karya pertama di alam maya. Ada kemungkinan sebelum ini karya beliau pernah tersiar di akhbar atau majalah.

Membaca dua cerpen yang disiarkan saya berpendapat MK RIZA memang berbakat di bidang penulisan cerpen. Beliau dapat menyampaikan idea dan persoalan melalui cerpen ini dengan baik dan lancar. Namun beliau agak terlalu kasar dan berterus terang dalam menyatakan "Kemelut dalam diri dan minda".

Di ruangan ini esastera.com membuka ruang dan peluang kepada golongan cerpenis untuk mempamerkan karya mereka dalam genre cerpen. Penulis diberi kebebasan untuk berkarya namun perkara sensitif yang menyentuh soal agama dan politik tanah air yang keterlaluan memang tidak digalakan.

Pertelingkahan jara-jari adalah cerpen simbolik berunsur politik yang menjadikan jari-jari sebagai watak cerita. Dalam cerpen ini semua jari-jari boleh berkata-kata menyatakan pendapat serta pandangan masing-masing.

Antara sesama jari bertelingkah, masing-masing menyatakan kelebihan sindiri dan mendedahkan keburukan pihak lain. Tujuannya hanya untuk merebut kuasa.

Kata ibu jari, dialah yang paling layak jadi pemimpim kerana dia lebih besar dan punya peranan yang penting. Tanpa ibu jari maka jari yang lain tidak berfungsi. Tetapi kata jari telunjuk pula, dia paling layak kerana dialah yg selalu digunakan untuk menunjuk sesuatu termasuk membaca tahiyyat awal dan akhir dalam sembahyang. Namun dibantah oleh jari hantu, katanya jari telunjuk hanya berlagak alim sedangkan nafsunya paling serakah.

Kata jari manis pula dia yang paling layak jadi pemimpin kerana padanya disarungkan cincin pertunangan dan cincin perkahwinan. Jari manis lambang ikatan percintaan dan kasih sayang. Jari kelingking yang merasa paling kecil cuba bergabung dengan jari lain. Kerana pertelingkahan yang tidak berkesudahan, akhirnya tangan mengambil keputusan memotong jari-jari tersebut.

Jari-jari dalam cerpen ini merupakan sindiran kepada mereka yang berebut untuk menjadi pemimpin. Masing-masing mengnggap dirinya yang paling layak dan sanggup berbuat apa sahaja untuk mendapat kuasa. Rakyat akhirnya hilang kepercayaan lalu membuat keputusan menolak merea melalui pilihanraya.

Cerpen kedua "Sayakah Yang Bersalah" juga membicarakan soal politik semasa. Kisah bermula bilamana "saya" seorang penulis yang juga seorang pekerja makan gaji, ingin bersendirian tidak mahu diganggu oleh sesiapa. Entah kenapa tiba-tiba "saya" merasa tangannya sakit dan kulitnya bertukar merah lalu "saya" memikirkan sebab musababnya.

Mula-mula "saya" menyangka sakit itu akibat derhaka kepada ibunya kerana lama tidak bertanya kabar berita. Atau kemungkinan berbahas kisah politik dengan kawannya. Tetapi akhirnya barulah "saya" sedar kesilapannya kerana terpujuk oleh seorang tokoh politik wanita yang mengumpannya menjadi penulis upahan. Dia terpaksa menerima pelawaan itu kerana ketika itu dia kesempitan duit untuk membayar sewa rumah, kereta dan lain-lain.

JUDUL/TAJUK

Judul atau tajuk merupakan faktor yang penting dalam cereka kerana selain menggambarkan keseluruhan cerita, tajuk juga boleh menarik perhatian pembaca.

Tajuk " Pertelingkahan jari-jari" menarik kerana membawa pengertian yang pelbagai. Berdasarkan tajuk sahaja pembaca ingin mengetahui apakah persoalan yang ingin disampaikan oleh pengarang.

TEKNIK

Walaupun pengarang menggunakan teknik biasa namun pergerakan ceritanya pantas dan lancar. Cuba kita perhatikan permulaan cerpen ini;

Gebar di kaki ditendang jauh-jauh. Mataku makin berat untuk dibuka. Seolah-olah melekat kejap. Setelah puas mencuba, mataku terpejam semula lantaran cahaya siang memancar ke retina. Aku menggosok-gosok. Jam di sebelah kiri ditatapi.

Ayat ini menggambarkan suasana waktu pagi, latar tempat dalam rumah, watak aku tidur keseorangan menyebabkan selalu kesiangan. Watak aku tidak menyalahkan diri sendiri tetapi menyalahkan Syaitan seperti katanya:

"Syaitan itu menang besar. Agaknya sekarang sedang bersukaria kerana berjaya melekakan seorang lagi cucu Adam. Atau barangkali syaitan itu telah dianugerahi pangkat oleh ketuanya."

WATAK

Setiap pengarang mempunyai cara tersendiri untuk menggambarkan watak dalam cerekanya. Ada yang secara lansung seperti, dia seorang yang jujur, namun MK RIZA menceritakan kejujuran watak "saya" secara tidak lansung.

Aku enggan ke klinik untuk mendapatkan M.C. Buat apa menipu?.

Watak aku juga digambarkan sebagai seorang yang bersifat kritis, Agaknya doktor kerajaan memang pakar. Hanya memerlukan pen dan mulut. Hebat!

PERSOALAN

Setiap pengarang mempunyai idea atau persoalan yang hendak disampaikan kepada pembaca. MK RIZA memperkatakan isu politik dalam karyanya dengan menggunakan jari-jari sebagai wadah untuk menyampaikan maksudnya.

Jari telunjuk diibaratkan mewakili pemimpin agama seperti katanya;

"…negara yang diredhai Tuhan ialah negara yang diperintah oleh orang agama. Golongan para ulama pewaris para nabi…"

Jari manis pula mewaiki pemimpin sekular seperti katanya;

"… Alim bukannya bererti pandai memerintah. Negara bukan hanya perlukan orang alim tetapi kerjasama daripada intelektual" Jari Manis memprotes. "Lagipun orang alim sekarang hanya berselindung di sebalik jubah dan serban mereka. Sedangkan mereka punya nafsu. Punya libido yang lebih ganas,"

Jari hantu pula mewakili pemimpin di atas pagar yang kelihatan seolah tidak memihak namun teringin juga mendapat kuasa.

"Golongan seperti mereka tidak layak memimpin. Dunia memerlukan pemimpin yang adil dan seimbang," Jari Hantu bangun berucap dengan mengawal suaranya. "Cuba kalian lihat aku. Aku berada di tengah-tengah kalian. Ini menunjukkan aku telah ditetapkan oleh ilahi untuk memberi keseimbangan kepada kalian…"

Dan ada pula pemimpin yang bersikap berdiri di atas pagar seperti jari manis;

"Dalam hal ini, aku telah bergabung dengan Jari Anak untuk membentuk sebuah parti yang dominan. Aku harap kalian semua akan berkongsi kuasa bersama kami," sambung Jari Manis.

"Ana tak kisah untuk bergabung tenaga. Tapi untuk bergabung dalam satu parti. Ianya tidak mungkin terjadi kerana idelogi kita berlainan," Jawab Jari Telunjuk.

Apabila pemimpin bertelingkah maka rakyat hilang kepercayaan akhirnya pemimpin hilang kuasa akibat ditolak oleh kuasa rakyat. Dalam cerpen ini tangan mengambil keputusan memotong jari-jari seperti katanya;

"…Kemudian mataku tertancap ke arah pisau daging yang tersimpan kemas di dapur. Mataku kemudiannya beralih kepada tanganku yang mengeletar ini.

"Aku benar-benar tidak tahan kini," aku menjerit seraya mencapai pisau tersebut.

Cerpen "Sayakah yang bersalah" juga menyentuh isu politik seperti katanya;

"…politik kini semakin kotor. Sudah berlemuas dengan dosa. Orang-orang politik kini sudah jadi orang yang berdosa..".

Apabila orang politik banyak melakukan kesalahan maka rakyat yang jadi mangsa;

"…orang susah hanya menunggu saguhati dan bantuan daripada parti politik ketika pilihanraya…."

Mungkin kerana itu ada yang menganggap orang politik bukan lagi berjuang untuk membela bangsa tapi untuk kepentingan diri sendiri.

"…Orang masuk politik kerana mahu kaya bukannya mahu berjasa. Setelah menang undi penyokong, mereka mula membina empayar perniagaan. Kemudian kaya sendiri. Bina rumah besar. Beli kereta besar. Kahwin artis...

Bukan orang politik saja yang patut dipersalahkan kerana golongan penulis juga ada yang sanggup menggadai maruah demi untuk mendapat sedikit habuan dengan menjadi penulis upahan.

Mulut ini lantas berkata setuju. Adakah kerana warna-warna kertas di dalam sampul itu? Saya memang benar-benar penulis murahan.

Mungkin berbagai alasan boleh diberikan dalam usaha membela diri atau untuk menutup kesalahan. Dalam cerpen ini saya membuat alasan kesempitan wang seperti katanya;

Saya sebenarnya terdesak. Kantung saya semakin ringan. Sewa rumah, ansuran kereta, ansuran rumah dan bil telefon bermain-main difikiran. Eh... lagi satu, roadtax saya juga sudah mati. Kemudian saya terfikir, rupa-rupanya pilihan raya tidak lama lagi.

Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?