Friday, January 14, 2005

 

ULASAN CERPEN SUKMA SEORANG IBU OLEH AMIZAKUSYRI

ULASAN CERPEN SUKMA SEORANG IBU KARYA AMIZAKHUSYRI.

Sdr Amizakhusyri antara penulis muda berbakat yang rajin berkarya. walaupun sibuk dengan pelajaran namun dia masih sempat meluangkan masa untuk menulis dan sejak menyertai esastera.com pada setiap bulan ada sahaja cerpen yang disiarkannya.

Sukma seorang ibu sebuah cerpen yang agak menarik. Ia mengesahkan bicara hati seorang ibu tunggal mengenai anak perempuannya (anak tunggal) yang berjaya mendapat pendidikan tinggi di luar negara dan berkahwin dengan seorang jutawan.

Namun hati ibu rasa tersayat dengan kelakuan anaknya yang kurang sopan dengan pakaian serta kelakuan yang bukan lagi menggambarkan wanita Melayu yang bersopan santun. Namun kasih seorang ibu tetap berkekalan hingga ke akhir hayat. Kisah diakhiri bilamana ketika ibu sakit tenat di hospital Huda datang dengan pakaian menutup aurat serta berjaya membuat hati ibu tenang sebelum menghembus nafasnya yang terakhir.

Cerita ini menjadi lebih menarik kalau diceritakan sepintas lalu bagaimana Huda boleh insaf dan kembali ke pangkal jalan. Benar hidayah itu daripad Allah swt namun mesti ada sebab musababnya.

Di segi bahasa cerpen ini menarik kerana pengarang bijak menggunakan bahasa yang lancar namun pengarang yang mendapat pendidikan di negara Arab suka memasukkan beberapa perkataan Arab yang belum ada dalam kamus bahasa melayu antaranya perkataan bustan yang berarti taman atau kebun.

Terdapat juda sedikit kesilapan mengenai anak soleh dan anak solehah. Kerana Huda perempuan maka Sepatutnya anak yang solehah bukan anak yang soleh.

CADANGAN:

Saya ada bebarapa cadangan dan pengarang boleh menulisnya semula dalam versi kedua. Itupun kalau pengarang bersetuju dengan cadangan saya ini atau boleh sahaja dikekalkan dalam bentuk asalnya.

Pada Permulaan cerpen ini pengarang menulis seperti berikut:

…Ketika ovum lagi, kau telah meredah ovari yang tertutup rapat, memecah ovum sebelum menarik perhatian spermatozoa….

Pada pendapat saya lebih tepat kalau ayat itu ditulis begini:

…ketika masih sperma, kau telah meredah lautan cecair menuju ke ovari yang tertutup rapat, memecah kulit ovum sebelum berlakunya penyatuan antara spermatozoa….

Di hujung perenggan ini pengarang menulis "itulah kejayaan pertama…."

Sebaiknya disambung lagi seperti berikut:

Kejayaanmu yang kedua apabila mendapat pendidikan di luar negara…dan seterusnya….

Mengenai persoalan apakah yg menyebabkan Huda berubah sikap dari memakai pakaian menjolok mata ke berbaju kurung dan penuh sopan?. Juga persoalan kenapa Huda menghantar anaknya Tiara ke kampung untuk di jaga oleh ibunya sedangkan dia kaya raya punya rumah banglo dan kolam renang?. Biasanya orang seperti itu ada pengasuh atau pembantu rumah. Tidak mungkin Huda sanggup membiarkan anaknya tinggal di rumah usang. Dan kenapa Huda beriya sangat hendak menjual tanah sawah 3 relung sedangkan suaminya seorang jutawan dan dia punya pekerjaan yang baik?.

Saya cadangkan persoalan pertama itu boleh terjawab sekiranya pengarang melalui sukma ibu teringat semasa dia menunaikan fardu haji ke tanah suci Mekah lalu dia berdoa di depan kaabah supaya Allah memberi taufik hidayah kepada Huda.

Tujuan Huda hendak menjual tanah sawah 3 relung itu supaya ibunya sudi tinggal bersama dengannya di banglo mewah untuk menjaga Tiara. Bukan lagi tinggal di rumah usang. Atau lebih baik kalau Tiara bercadang hendak memajukan tanah sawah 3 relung itu untuk dijadikan projek perumahan tetapi ibunya tidak setuju kerana tanah sawah itu banyak meninggalkan kenangan manis ketika bersama suaminya dahulu.

Dan kalau sdr mahu cerpen ini dinilai untuk hadiah sayembara cerpen sempena pilihan raya sdr buat sedikit lagi tambahan. Contohnya, ibu Huda didatangi JKKK kampung untuk mencalunkan Huda sebagai calun pilihan raya. Tambahan pula Huda berpelajaran tinggi dan suaminya seorang jutawan menyebabkan penduduk kampung mencadangkan namanya dicalunkan sebagai wakil rakyat mereka. Itu juga boleh menjadi sebab kenapa Huda terpaksa mengubah sikapnya untuk menarik perhatian pengundi.

Di akhir cerpen ini lebih baik jika suami Huda juga turut berada di sisi ibu mertuanya sebelum menghembuskan nafas yang terakhir.

Pengarang ada menulis kata-kata berikut:

Lebih baik kaukotor kerana selut di sawah bendang dari kotor kerana noda dan nista terlarang. Lebih baik jika kau seorang gadis tidak berpelajaran tetapi sentiasa menjaga susila sebagai orang Melayu.

Saya rasa ayat tersebut adalah kata-kata kunci kepada cerpen ini kerana bersesuaian dengan tajuknya Sukma Seorang Ibu. Pada pendapat saya lebih baik ayat ini di ulang sekali lagi oleh ibunya di depan Huda sebelum dia menghembuskan nafas terakhir…

Abdullatip
16.3.2004



Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?